Oostenrijk
Regio selecteren
sluiten
Landen
Bondsstaten
Toeristische regio's
Districten
Toeristische regio's

Nieuw Ischgl/​Samnaun – Silvretta Arena

Gepland project


Laret-Chams-Muller


10-persoons gondel (met 1 kabel)

Details hier


2023/2024


2019/2020


Visnitzbahn


8-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap en stoelverwarming

Details hier


Velilleckbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap en stoelverwarming

Details hier


2018/2019


Gampenbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap en stoelverwarming

Details hier


2017/2018


Palinkopfbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap en stoelverwarming

Details hier


Modernisering Restaurant Alp Trida, 2263 m

In de zomermaanden wordt restaurant Alp Trida gemoderniseerd.

Nieuw spaarbekken Viderböden

De Silvrettaseilbahn AG exploiteert sinds 1985 de kunstsneeuwinstallatie ldalp, die in de loop der jaren tot een bijna het totale skigebied omvattende megainstallatie werd uitgebreid. Centraal punt van de kunstsneeuwinstallatie was het spaarbekken Idalp met een volume van 32.000 m³ water. De bestaande locatie van het spaarbekken plus de daarboven en vooral daar beneden liggende helling zijn permanent in beweging en mogen daarom door de lokale instanties met ingang van het einde van het winterseizoen 2016/2017 niet meer worden gebruikt, waardoor er naar een nieuwe locatie moest worden gezocht. Deze moest zo dicht mogelijk bij de huidige locatie liggen om de leidingen zonder lange afstanden te kunnen koppelen en om van daaraf het water in het wijd vertakte netwerk van de bestaande installatie te kunnen leiden zonder veel onnodige graafwerkzaamheden. Na vele inspecties en overleg met de grondeigenaren is bij de Viederböden een geschikte locatie gevonden, die ook geologisch verantwoord is, nadat de ondergrond door afschrapen en rotatiekernboringen is geïnspecteerd. Vanaf de winter 2017/2018 moet het nieuwe spaarbekken Viederböden met een netto inhoud van rond de 52.000 m³ fungeren als centraal punt van de kunstsneeuwinstallatie van het Ischgler skigebied. Met de bouw wordt direct na sluiting van het seizoen begonnen zodat het spaarbekken aan het begin van het nieuwe sneeuwseizoen klaar is. Dat het spaarbekken de vorm van een hart heeft, is vooral een symbolisch bedoeld, omdat voor de realisatie van het project met het spaarbekken Viderböden en de overname van de functie als centrale punt van de kunstsneeuwinstallatie Idalp spreekwoordelijk het hart van het spaarbekken Idalp naar het spaarbekken Viderböden wordt getransplanteerd. Het spaarbekken Idalp wordt na realisatie van het geplande spaarbekken Viderböden tot levend bewijs met retentie-effect deels teruggebouwd en moet optisch aan het daarnaast gelegen Vider Truja Park worden aangepast. IJkpunten spaarbekken • inhoud 52.000 m³ • Het spaarbekken fungeert in overeenstemming met de Wildbach- en Lawineconstructie alsook de geologie ook als retentielichaam. • Folieafdekking met beschermvlies en grind daar overheen • Hoge damkroon: 2.325 m • Voor- en hoofdpompstation met elk een vermogen van 400 l water /sec • Projectverantwoordelijke Ingenieursbureau AEP • Investering: ca. € 4,5 miljoen.

Nieuwe stoeltjeslift Palinkopf D1

Design | Innovatie | Comfort In1973 kon de sleeplift Palinkopf in het skigebied Ischgl/Samnaun in bedrijf genomen worden en daarmee werden bijzonder populaire skipistes in het gebied Palinkopf ontsloten. In 1985 werd deze lift vervolgens vervangen door een vast geklemde 2-persoons stoeltjeslift die in 1996/1997 werd omgebouwd tot een koppelbare 4-persoons stoeltjeslift. In de zomer van 2017 wordt de lift nu na 20 jaar en rond de 12 miljoen ritjes vervangen door een 6-persoons stoeltjeslift van de nieuwste generatie van de firma Doppelmayr (kabelbaantechniek). Het dalstation (2413 m) ligt in de buurt van restaurants Schwarzwand midden in de Silvretta Arena en loopt via 16 ronde pilaren naar een van de mooiste en hoogstgelegen plekken in het skigebied, de Palinkopf (2853 m). Design vanaf het toegangspoortje tot aan de comfortstoeltjes. Bij de Palinkopfbahn is alles ontworpen. We willen vooral de aandacht vestigen op de unieke achterzijden van de stoeltjes met de sterren van de vroegere Top of the Mountain-concerten. Innovatie De nieuwe lift staat bol van de nieuwste technologie. Het liftsysteem 'D-Line' komt met 205 noviteiten, 31 innovaties en 14 patenten. Comfort Ultiem comfort voor de passagiers en geruisloze ritjes maken van de nieuwe Palinkopfbahn een First Class lift. De nieuwe hightech stoeltjeslift komt met een reeks merkbare verbeteringen voor onze gasten: • ergonomisch gevormde losse stoeltjes • 520 mm brede stoeltjes met verwarming • ultraveilig design • geoptimaliseerde veiligheidsbeugel • Voor bijzonder geruisloze werking en daarmee speciaal comfort voor onze gasten is de volgende kabelbaangeneratie bijzonder geluids- en trillingsarm Milieu Bij de bouw van de nieuwe lift wordt ook voldoende rekening gehouden met het milieu. Zo zijn er door een nieuwe kabelgeleiding maar liefst vijf pilaren minder nodig. Verder staat in de planning de rond de 400 strekkende meter lange lawineconstructie te demonteren en door een op afstand bedienbare installatie voor het eenmalig veroorzaken van een lawine te vervangen. De 4-persoons stoeltjeslift wordt in afzonderlijke delen afgebroken en in een andere wintersportplaats in Scandinavië weer opgebouwd.

2016/2017


Flimjochbahn


8-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap en stoelverwarming

Details hier


Modernisering van de kunstsneeuwinstallatie

Veertig, aan de nieuwste stand van de techniek aangepaste, sneeuwkanonnen completeren vanaf het winterseizoen 2016/2017 het kunstsneeuwsysteem in de Silvretta Arena.

Ischgl skyfly

Met de nieuwe Ischgl skyfly glijden waaghalzen op een kabel 50 meter boven de grond hangend naar het dal, richting Ischgl. Op het 2 kilometer lange traject worden ademenbenemende snelheden van wel 84 km/u bereikt. Twee evenwijdig aan elkaar lopende kabels lopen van het middenstation Silvrettabahn A1 (1683 m) via twee tussenstations naar het dakterras van het dalstation van de 3-S Pardatschgratbahn A3 (1376 m). Dat betekent dat er twee personen naast elkaar naar het dal kunnen zweven. De ski-uitrusting kan natuurlijk meegenomen worden.

Nieuw pistegeleidingssysteem Silvretta Arena

Het verouderde pistegeleidingssysteem wordt in de zomer van 2016 vernieuwd. Daarvoor worden op 100 locaties in het hele skigebied nieuwe pistegeleidingssystemen geïnstalleerd. De nieuwe systemen worden natuurlijk in de Ischgl CI resp. Samnaun CI uitgevoerd. Op elke locatie bevindt zich in de toekomst ook een pistekaart, wat de oriëntatie in het skigebied wezenlijk zal verbeteren.

Smokkelaarsronde - de nieuwe skironde met wedstrijd

Net als alle grensregio's was ook de Paznaun in tijden van nood een populaire smokkelregio. De lokale smokkelaars brachten vooral boter, kaas en huiden naar het buurdorp Samnaun en namen van daar alles mee wat ontbrak of waar op dat moment vraag naar was: koffie, rijst, bloem, tabak, sacharine (zoetstof), specerijen enz. Het smokkelen was vooral lichamelijk inspannend. Een gevulde rugzak woog rond de 40 tot 50 kilo. Vanaf december 2016 zijn de nieuwe smokkelaarsronde Goud, Zilver en Brons nu toegankelijk voor de skiërs. De smokkelaarsronde is een skiroute door het skigebied Ischgl/Samnaun. De rondes kunnen met de iSki Ischgl app worden uitgezet en er zijn leuke prijzen te winnen.

2015/2016


Nieuwe Prennertunnel

Tussen de nieuwe Parking Lounge Ischgl en de 3-S Pardatschgratbahn wordt een 130 m lange verbindingstunnel voor voetgangers gerealiseerd. Bij de Parking Lounge Ischgl zullen 150 extra parkeerplaatsen voor dagjesmensen ter beschikking komen. Bovendien wordt daar een skibusterminal gerealiseerd.

2014/2015


3-S Pardatschgratbahn


28-persoons 3-S cabinelift (met 3 kabels)

Details hier


2013/2014


Piz Val Grondabahn


150-persoons cabinelift

Details hier


Nieuwe skipiste nr. 42 Piz Val Gronda

3 km rode (middelzware) piste vanaf het bergstation van de nieuwe Piz Val Gronda Bahn naar het dalstation en aansluiting op piste nr. 40.

2012/2013


Verbouwing Panoramarestaurant Alp Trida Sattel

Het restaurant (met zelfbedienings- en bedieningsgedeelte) plus de wc's worden vernieuwd en toegankelijk gemaakt voor mensen met een beperking. Er ontstaat een nieuw restaurant met bediening en aantrekkelijk terras op het zuiden en westen. Het nieuwe restaurant kan ook worden gebruikt voor speciale gelegenheden zoals trouwerijen, congressen enz. en wordt van de daarvoor vereiste infrastructuur voorzien.

Verbouwing restaurant Höllboden

Nieuwe toegang met twee roltrappen, kleine uitbreiding van het restaurant, nieuwe wc's op de begane grond en een nieuwe bar met rokershoek. Door de nieuwe gevel bestaande uit glas, hout en steen, krijgt het restaurant een volledig nieuw gezicht.

Uitbreiding van het aantal sneeuwkanonnen

Om ervoor te zorgen dat ook de komende winter de wintersporters enthousiast zullen zijn over een fascinerend wit sneeuwdek, investeren de Silvrettaseilbahn AG en de Bergbahnen Samnaun AG ook deze zomer weer flink in de uitbreiding van de kunstsneeuwinstallaties.

2011/2012


Sonnenbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap en stoelverwarming

Details hier


Förderband Musella 2


Overdekt(e) transportband/Moving Carpet

Details hier


Nieuwe transportband Viderböden B10



'High Speed'

gratis snelheidsmeting bij de Vellilbahn

2010/2011


Mullerbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


Lange Wandbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap en stoelverwarming

Details hier


Uitbreiding van het aantal sneeuwkanonnen


2009/2010


2008/2009


Pisteaanpassingen, uitbreiding van de kunstsneeuw- en lawinebeveiligingsinstallaties (Samnaun)


Verbouwing bistro bij de Gampenbahn (Ischgl)


2007/2008


Fimbabahn


8-persoons gondel met stoelverwarming (met 1 kabel)

Details hier


Nieuwbouw lawinebeveiligingsinstallatie Alp Trida - Salaas nieuwbouw van 3 lawineontploffingsmasten (Samnaun)


Nieuwbouw kunstsneeuwinstallatie Salaas, Greitspitz-piste nr. 62 boven, piste nr. 70 + 71 (Samnaun)


Uitbreiding/nieuwbouw kunstsneeuwinstallatie Viderjoch-spaarbekken Viderjoch (Samnaun)


Nieuwbouw restaurant Salaas

Terras /sneeuwbar met 50 zitplaatsen, terras met ligbedden, 165 zitplaatsen binnen (40 plaatsen met bediening, 125 plaatsen zelfbediening), 200 zitplaatsen op het terras (200 plaatsen zelfbediening) (Samnaun)

2006/2007


Uitbreiding van de kunstsneeuwinstallatie (Ischgl-Samnaun)


Nieuwbouw restaurant Alpenhaus op de Idalp (Ischgl)


2005/2006


Meer après-ski

De sneeuwbar bij restaurant Alp Trida wordt vervangen door een nieuwe après-ski bar Heaven's Door (Samnaun)

Uitbreiding van de dalafdaling Dutyfree-Run (nr. 80)

Verbreding in de buurt van de watervallen, nieuwe skipiste Grivalea - Alp Bella (Samnaun)

Verbeteringen en aanpassingen van de afdaling

Dalafdaling nr. 1a, skiroute vanaf de Greitspitze (Greitspitzskiweg) naar restaurant Schwarze Wand wordt aangepast en uitgebreid tot een skipiste (piste nr. 14b) (Ischgl)

Verbouw/nieuwbouw kassagebouw dalstation Funitel Silvrettabahn (Ischgl)


2004/2005


Nachtweidebahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


Viderjochbahn II


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


Nieuwbouw van restaurant 'Pardorama' op 2624 m (Ischgl)


2003/2004


Paznauner Thayabahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


Viderjochbahn I


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


2002/2003


Gratbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


2001/2002


Idjochbahn


8-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


Aanleg van een nieuwe piste

Vanaf Pardatschgrat naar het middenstation van de Silvretta Seilbahn, dat wil zeggen de skiroute nr. 5a, ligt nu een piste met licht gewijzigde route (lengte 1 km/rood)(Ischgl)

Bouw van een nieuwe parkeergarage

met 200 plaatsen bij de Pardatschgratbahn (Ischgl)

2000/2001


Höllbodenbahn


8-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar)

Details hier


Bodenalpbahn


4-persoons vaste stoeltjeslift

Details hier


Zeblasbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


Alp Trider Sattelbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


1999/2000


1998/1999


Silvrettabahn


24-persoons Funitel - windvaste gondel met twee parallelle kabels ver uit elkaar

Details hier


Höllkarbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


Greitspitzbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


1997/1998


Sassgalunbahn


6-persoons vaste stoeltjeslift

Details hier


1996/1997


Grivaleabahn


4-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar)

Details hier


1995/1996


Velillbahn


6-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


Twinliner


180-persoons cabinelift met twee etages

Details hier


1994/1995


Höllspitzbahn


4-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


Flimsattelbahn


4-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap

Details hier


1991/1992


Alp Trider Ecklift


Sleeplift met T-beugel/Ankerlift

Details hier


1990/1991


Pardoramabahn


4-persoons gondel (met 1 kabel)

Details hier


1985/1986


1984/1985


1980/1981


Greitspitzlift


Sleeplift met T-beugel/Ankerlift

Details hier


Blais Grondalift


Sleeplift met T-beugel/Ankerlift

Details hier


1978/1979


Samenvoeging Ischgl-Samnaun


Fout ontdekt? Dan kunt u deze hier melden »